loading...
بزرگ ترین سایت پرورش پرندگان اصیل-لاری _ lary aseel
admin بازدید : 13179 شنبه 23 مهر 1390 نظرات (10)

 

 دلیل نوشتن این پست این است تا دیگران هم حداکثر استفاده رو ببرند و همه ی دوستان نژادهای خوب وبرتر داشته باشند و با داشتن اطلاعات نگذارند تا عده ای سود جو بازار سیاه درست کنند،از نداشتن اطلاعات افراد سوء استفاده مالی کرده ویا وجهه ی دیگر افراد رو خراب کنند و قیمت های کهکشانی روی یک خروس یا مرغ بذارند.

همه ی این موارد رو برای دوستان تو ادامه مطلب توضیح دادم که می توانید بر روی ادامه مطلب کلیک کرده و از مطالب استفاده ببرید.در پایان از همه و همه خواهش دارم نظرات خودشون رو بذارند.

 

 اول از همه باید واژه ی (خروس جنگی) رو تعریف کنم تا دوستان یه ذهنیتی در این مورد داشته باشند.

 

خروس جنگی به خروس یا نژادی گفته میشه که از نظر قیافه و هیکل خیلی خیلی درشت تر از خروس های محلی ما هست و استقامت بسیار بالای در جنگیدن دارد.همین امر سبب شده تا ما انسان ها خروس رو که یکی از مخلوقات خداست و همیشه از اون بعنوان نماد غیرت یاد میشه،در جهت استفاده های غیر اخلاقی خود قرار بدیم و بدون توجه به اینکه خروس موجودی زنده و با احساس است بر روی آن شرط بندی کنیم حال آنکه خود شرط بندی هم از نظر دین اسلام حرام است.

_شرط بندی به این شکل است که طرفین با هم توافق می کنند تا اگر  خروس یکی از افراد شکست بخورد باید مقداری پول به طرف مقابل بپردازند. شاید برای شما جای سوال باشد که چگونه یک خروس پیروز یا بازنده می شود و جواب از 3 حالت خارج نیست: 1- یکی از خروس ها در میدان مبارزه و در هنگام جنگ پا به فرار میزاره. 2-دو خروس آنقدر می جنگند که دیگر توان مبارزه ندارند و هر دو می ایستند و دست از مبارزه میکشند که دراینصورت نتیجه مساوی میشود. 3.دو خروس باز هم آنقدر میجنگند تا یکی از خروس ها می میرد و خروس مقابل،خروس قاتل نامیده میشود و یک امتیاز ویژه برای آن در جنگ های بعدی و فروش جوجه های آن محسوب میشود.

_بهترین نژاد ها از کشور های همسایه ما از جمله ترکیه،افغانستان،پاکستان و ... وارد ایران میشوند. البته بخش هایی از ایران اسلامی ما(دشتیاری،چابهاری،.....)خروس هایی بسیار خوب و بنام دارند.هر یک از این نژاد ها اسم های مخصوص  به خودشون رو دارند که مهمترین اون ها:لاری،شامو،سندی اصیل پاکستانی که به راحتی گیر نمیاد و...من سعی می کنم در هر مورد عکس هم گیر بیارم و واستون بذارم تا از نظر ظاهری هم با این نژاد ها آشنا بشید.، خروس سندی پاکستانی

_ویژگی های ظاهری یک خروس نژاد دار و اصیل:

-اول از صورت شروع می کنم:نوک باید بسیار کلفت وقوی باشد وهرچه کوتاهتر و چنگه شکل تر باشد،بهتر است.بهترین و نادرترین خروس،خروس نوک سیاه می باشد.

-چشم ها باید در زیر ابرو ها گم شده باشد و بسیار ریز و بادامی باشد،در یک کلام چشم ها بسیار خشن و جذبه داشته باشد به طوری که اگر از مقابل به حیوون نگاه کردید چشم ها دیده نشود. چشم باید سفید باشد و یکی از نشانه های خروس خوب است.مرغ لاری افغان چشم سفید

-تاج هرچه کوچکتر باشد،بهتر است چون نباید در جنگ به نوک خروس مقابل بیاید البته تاج برای یک خروس بزن و پرشگرد زیاد مهم نیست ولی باید توجه داشته باشید تا خروس لالکی نداشته باشد.تاج ها شکل ها و اسم های متفاوتی دارند اما بدلیل اینکه نژاد ها رو برای جوجه کشی با هم می زنند،تاج ها با شکل های متفاوتی در میاد.

مهمترین نوع تاج:1.تاج مهر 2.تاج میل 3. تاج بادمی 4.تاج عمامه ای و....


لاری تاج مهر1،خروس لاری تاج مهر2

_گردن باید کلفت،مقاوم،کشیده و متناسب با هیکل حیوون باشد.

_قامت خروس باید کشیده،تو پر و ماهیچه ای باشد به طوری که سینه،گردن و ران ها کاملا قوی و در یک امتداد باشد یعنی وقتی خروس یا مرغ می ایستد سینه کاملا سپر باشد مانند بدن افرادی که در رشته ی زیبای اندام فعالیت می کنند.

_قسمت کمر و دم حیوان باید متناسب با سینه باشد.یعنی هرچه سینه سپرتر،کمر و دم مایل به سمت پایین باشد و از ویژگی های یک خروس خوب این است که قسمت انتهایی دم کاملا روی زمین باشد.


_پاها هم باید با بدن حیوون در تناسب باشد.مثلا اگر بدن قوی و پر باشد نباید پاها ضعیف و لاغر و یا کوتاه باشد.بنا براین پاها کشیده،قطور و محکم  باشد،فلس پاها کاملا تیکه تیکه و جدا از هم باشد. انگشت پاها هم باید کاملا درشت و مانند پنجه های عقاب باشد. حیوون های قلم سبز طرفدارهای بیشتری دارند بدلیل اینکه این نوع قلم زن هستند

_دوستان توجه داشته باشند که قدِ بلند ملاکی بر اصیل  بودن خروس نیست و بعضی افراد در مورد قدِ حیوون خود ناراحت هستند.این ناراحتی کاملا بی مورد است چون حیوونی رو که قد کوتاه است هیچ وقت با خروس دنگ بالا نمی اندازند.(کبوتر با کبوتر،باز با باز)مهم نژاد و اصالت خروس هست.

_رنگ حیوان هم زیاد مهم نیست ولی خروس های قرمز و مرغ های سیاه طرفدار بیشتری دارند چون مرغ سیاه بیشتر جوجه قرمز می دهد و من هم طرفدار این 2رنگ هستم.رنگ های دیگری هم مانند:صابونی،چیل،ابرش و...هم هواداران خاص خودش رو داره.

_حالا که فهمیدین خروس جنگی چی هست و با برخی از ویژگی های ظاهری یک نژاد خوب آشنا شدید،می خوام در مورد محل و شرایط نگهداری هم توضیح بدم ولی قبل از اون باید بگم که اگه واقعا به این رشته علاقمند هستید برید دنبالش،من نگهداری مرغ و خروس های جنگی رو به همه توصیه نمی کنم چون این حرفه علاقه،پشتکار و از همه مهمتر پشتوانه ی مالی می خواد چون خرج داره و ممکن هست شما بیشتر از قیمت حیوونتون و یا سودی که از فروش در میارید خرج کنید و واقعا هم همین طور هست.شما باید به حیوون محبت کنید،براش وقت بذارید،باهاش حرف بزنید نه به معنای واقعی کلمه بلکه با رفتارتون تا حیوون هم به شما اعتماد کند.آره شاید این برای شما خنده دار باشد ولی مرغ و خروس حیواناتی با شعور هستن و حرف های شما رو می فهمن،من به شخصه اینو تجربه کردم.راستی یک چیز دیگه، شما نمی تونید به تنهایی در این رشته موفق بشید و حتما حمایت و رضایت افراد خانواده رو نیازمند هستید.

_شرایط نگهداری و تغذیه دو حالت دارد: 1.آماده کردن برای جنگ  2.برای نگهداری و جوجه کشی.  که من اصلا سراغ حالت اول نرفتم و نمی رم.

_محل نگهداری:

-زیر پای حیوون باید حداقل 25-30 سانتی متر خاک نرم باشد.

-محیط همیشه تمیز و بدون شپش و یا کنه باشد زیرا این موجودات علاوه  بر اینکه خون حیوون رو می مکند،ناقل بیماری های گوناگون هم هستند.

-قفس به گونه ای ساخته شود که آب و غذا بیرون گذاشته شود و یا درون قفس کمی از سطح زمین فاصله داشته باشد تا حیوون نتواند آن را بریزد یا کثیف کند.

-قفس کاملا آفتاب گیر باشد،در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان سرد و خنک باشد.

-اگر قفس بزرگ است و از قفس های طبقاتی استفاده نمی کنید حتما درون قفس جایی برای خواب و تخم درست کنید.

 

_تغذیه:                                                                           من از تغذیه جوجه ها (از تولد)شروع می کنم تا غذای مرغ و خروس، امیدوارم که برنامه ی منظمی از آب در بیاد.

-وقتی که جوجه ها از تخم در میان 1تا2 روز طول میکشه که پا بگیرند و کمی راه بروند،بعد از این مدت تخم مرغ آب پز به مدت 3تا4 روز به جوجه بدهید( تو این مدت آب یادتون نره ها!!!)بعد از 4روز جوجه ها رو به هوای آزاد ببرید.تا 1 ماهگی دانه مرغی یا دانه پارس رو کمی خیس کنید و بدهید (اگه میتونید هر2 روز یکبار تخم مرغ آب پز هم بدهید) واکسن رو تا قبل از 1ماهگی،3قطره در دهان بچکانید و بعد از 1ماهگی زیر پوست گردن تزریق کنید(تا 3 ماه دیگر).بعد از 1 ماهگی پودر مولتی ویتامین رو هم بصورت محلول در آب تا 5 روز به جوجه بدهید تا 20 روز دیگر و تا6 ماهگی ادامه دهید.

-(از 1 ماهگی تا 6 ماهگی):گندم و ذرت دامی رو هم به وعده ی غذایی جوجه ها اضافه کنید. ذرت رو اگه نخوردند تا یک مدتی خورد کنید تا جوجه ها عادت کنند،هر روز صبح گندم 24 ساعت خیس کشیده یا ذرت رو جوری بدید که کاملا سیر بشه و عصر ها هم همراه کمی گندم دانه پارس رو مخلوط و خیس کنید و بدید اگه خیلی خواستین برسین شب ها ماهی و سیرابی آب پز رو هم پیشنهاد میکنم که من ماهی رو امتحان کردم. اگر که احساس کردید جوجه کمی لاغر است سویا خیس کشیده در ماست(به صورت وعده ای) رو هم بدید ولی همیشه ندید که جوجه گوشتی میشه. دوستان اگر که تا 6-7 ماهگی به جوجه ها خوب برسید،جوجه ها از نظر هیکل عالی و بیشترین حد ممکن رشد رو می کنند(دنگ بالا میشن). در ضمن جوجه ها رو گرسنگی ندید.

توضیحات کامل در مورد دانه پارس

-بعد از 6 ماهگی دانه مرغی و دانه پارس رو به کل قطع کنید چون باعث میشه حیوون هیکل کاذب و بدون استقامت بزند(مانند مرغ ماشینی) اما وعده ی  ذرت و گندم پا بر جاست. بعد از 7 ماهگی دیگر صبح و عصر نباید غذا داد و فقط در طول روز یک دفعه(مثلا هر روز ساعت 2  بعد از ظهر)اما همین یکبار رو به حیوون پر غذا بدهید و بگذارید تا جای که می تواند بخورد و بعد از سیر شدن ظرف غذا را بردارید. می توانید گندم و ذرت رو با هم بدهید یا روز در میان یکی از اینها. این وعده ی غذای و روزی یکدفه برای همیشه(تا آخر عمر حیوون) هست؛توجه داشته باشید که برنامه زمانیتان به هم نخورد.

جوجه خروس ها هر چه دیر تر به اذان و جوجه مرغ ها هرچه دیر تر به تخم بیایند بیشتر رشد می کنند پس جوجه خروس رو اگه احساس کردید که تازه به اذان آمده،پیش یک خروس بزرگ بگذارید تا بترسد.

-مرغ یا خروس اگه لاغر شدن و ضعیف، به صورت وعده ای دانه پارس بدهید(هر 2 روز یکبار).توجه داشته باشید که اگر به صورت مکرر دانه پارس بدهید باعث اسهال شدید و یا اسهال خونی و نهایتا مرگ می شود.

-اگر که به دانه پارس بسنده نکرد می توانید تا زمانی که حیوون بهتر شد،شب ها این غذا رو بدهید: ذرت و گندم خورد شده،آرد نخود،زرده ی تخم مرغ آب پز و مغز بادام درختی (خورد شده) رو با هم مخلوط کرده و کمی خیس کنید تا حیوون به راحتی بخورد.

-برای سلامتی و سرحالی هر هفته 2 بار ماست و سیر خورد شده، سوخته ی تر.... که خیلی سخت گیر میاد(به مقدار خیلی کم)رو پیشنهاد می کنم اما واکسن یادتون نره.

_بعضی از چیز ها رو همیشه  به جوجه و بزرگ بدهید:کلم،علف دامی،  سبزی، گوجه، پیاز، سیر و خیار

-در عوض بعضی از چیز ها رو  اصلا ندید:برنج پخته شده(چون روغن داره)، نان خیس خورده ی مانده و بودار ،گوشت مانده و ته مونده ی غذا

-دوستان اگر که مطلبی رو جا انداختم به بزرگی خودتون ببخشید و به بنده حقیر متذکر شوید تا اضافه کنم.

-امیدوارم که حتی به اندازه 1% هم تونسته باشم به شما دوستان کمک کنم.با نظراتتون به من دلگرمی بدید.با تشکر داوود

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علی در تاریخ 1396/02/07 و 11:23 دقیقه ارسال شده است

سلام ببخشید من دو تا جوجه خریدم دومی رو نمیدونم نر هست چیکار کنم
بعد راستی واکسن برا چیه
پاسخ : سلام واکسن برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل هست که توصیه نمیکنم جدیدا کسی واکسن بزنه به حیوونش
اما در مورد خروس بودن
به پرهای کمر جوجه نگاه کنید،اگر سر پر سوزنی بود خروسه و اگر پهن بود مرغه

این نظر توسط shadmehr در تاریخ 1395/01/21 و 13:15 دقیقه ارسال شده است

سلام

من دوتا خروس داشتم که با هم دعوا کردن یکیشون کاملا کور شده هر دوتا چشمش کور شده بعد اب میخوره ولی غذا نمیخوره دونه مرغی میدم نمیخوره پودر کردم نمیخوره خیس کردم نمیخوره گندم دادم نمیخوره برنج خیس کردم نمیخوره هرچی میدم نمیخوره ولی اب میخوره باید چیکار کنم تا غذا بخوره
پاسخ : سلام
باید سعی کنید عادتش بدین به یک غذا,مثلا گندم یا دانه پارس خیس
که حیوون بوی غذا را بفهمد و به ظرف غذا نوک بیاندازد
اوایل باید خودتون تو دهانش غذا بریزید تا کم کم بفهمد
سخت و زمان بر هست اما نشدنی نیست

این نظر توسط غفار در تاریخ 1394/11/16 و 11:42 دقیقه ارسال شده است

بسیار عالی بود ممنون از شما
پاسخ : خواهش میکنم

این نظر توسط امیر در تاریخ 1393/10/06 و 22:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام من یک مرغ لاری دو نیم ساله دارم وتخم خودشو با بقیه مرغارو میخوره اونم همیشه باید چیکار کنم تا تخم نخوره
پاسخ : سلام دوست عزیز
حیوون شما کمبود ویتامین داره و اینکه بعلت خوشمزگی واسش عادت شده
باید سر نوک بالا رو داغ کنی
البته پودر مولتی ویتامین فراموش نشه

این نظر توسط امین در تاریخ 1393/01/29 و 11:41 دقیقه ارسال شده است

سلام . ببخشید من مرغ لاری نژاد افغان من هی پای چپش رو به زمین میکوبه مشکل چیه
پاسخ : سلام
حقیقتش نمیدونم اما بنظرم پای حیوون درد میکند...

این نظر توسط saeed در تاریخ 1391/09/17 و 2:25 دقیقه ارسال شده است

شکلکسلام خیلی خیلی خوب بود.ممنون.
پاسخ : سلام.مرسی

این نظر توسط لاری در تاریخ 1348/10/11 و 10:39 دقیقه ارسال شده است

سلام؛ واقعا عالی بود برای من که هیچ اطلاعاتی نداشتم

این نظر توسط ali_krall در تاریخ 1348/10/11 و 19:43 دقیقه ارسال شده است

با سلام ، خیلی عالی بود ، لطفا در مورد تغزیه خروسها با شگردهای مختلف هم توضیح بدین ، با تشکر
پاسخ : سلام،چشم حتما؛ تغذیه خروس با توجه به جوجه کش بودن یا جنگ فرق می کنه؛ که من درمورد جوجه کش در سایت توضیحاتی دادم که میتونید پست های قبل رو مشاهده کنید

این نظر توسط در تاریخ 1348/10/11 و 13:08 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست عزیز بسیار بسیار عالی ویکجا بود خداوند به شما توفیق روز افزون بدهد

این نظر توسط salahshoor در تاریخ 1348/10/11 و 11:32 دقیقه ارسال شده است

salam!!


کد امنیتی رفرش
.
درباره ما
داوود هستم,ساکن زاهدان و هدف از ایجاد این وب آشنایی با دوستان است. شماره تماس بنده : 09307030027 دوستان به پیامک پاسخ نمیدهم. با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا با جنگاندن این حیوان اصیل موافق هستید (با اینکه حرام است)؟
    این وبسایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
    حرف حق
    میدان زدن یک خروس دلیلی بر با اصالت بودن آن نیست.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 73
  • کل نظرات : 431
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1176
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 373
  • بازدید ماه : 1,186
  • بازدید سال : 8,741
  • بازدید کلی : 1,091,291